ANA COSTESCU BOAR * PRIM BALERINĂ LA IAȘI *


De mic copil, distinsei doamne Ana Costescu Boar i-a plăcut să asculte muzică și să danseze. Întâmplarea face că la șapte ani a fost la cinematograf și a vizionat opera ”Rusalca” unde era și un divertisment coregrafic. Atunci a aflat că dansul pe muzică se numește balet și ceva s-a înfiripat în ea, în sufletul de copil, ceva a pus stăpânire pe ființa aceea cuminte, gingașă și frumoasă, a fost emoționată profund și a înțeles că trebuie neapărat să devină balerină. Părinții, oameni buni, harnici și inteligenți și-au dat seama că fiica lor are talent, curaj, speranță și au ajutat-o să-și îndeplinească visul astfel că au hotărât să o ducă la Cluj, la Liceul de Coregrafie. Era departe Clujul iar ea avea nouă ani, a fost greu pentru această micuță dar voința care pusese stăpânire pe ea a făcut-o să treacă peste acest moment.
Timpul s-a scurs, a terminat școala și s-a angajat la Opera Română din Iași, ca balerină. Departe de părinți, departe de locurile natale, locuri pe care le iubea din toată ființa sa, tânăra Ana Costescu a îmbrățișat această artă și a mers hotărâtă pe drumul vieții sale cu devotament. A învățat balet la școală dar a devenit balerină când a pășit pe scenă, ”Altarul sfânt al profesiei mele” așa cum l-a denumit distinsa doamnă Ana Boar.
”Am avut șansa vieții mele să fiu balerină și să dansez pe scena minunatului Teatru Național din Iași, o frumusețe, o bijuterie arhitectonică” spune această minunată doamnă cu o noblețe desăvârșită în suflet și în privire.
La 22 de ani a primit primul rol mare „Maria” din baletul „Fântâna din ”Bakhchisarai” de Boris Asafyev. A interpretat apoi roluri minunate. A fost „Gissele”, „Manilde”, „Julieta”, „Desdemona”, „Cenușăreasa”, etc.
Micuță de statură, de o gingășie rar întâlnită, o smerenie picată parcă din cer, cu bunătatea scrisă în ochii plini de viață și cu vorba dulce, marea noastră balerină topliceană, a primit de la viață exact ce și-a dorit, Dumnezeu i-a oferit fericirea de a fi iubită de spectatori, de români, bucuria de a primi aplauze, zeci de ani, așadar acest om deosebit a avut o carieră extraordinar de frumoasă, a fost și este o femeie foarte fericită pe drumul vieții.
Balerina Ana Costescu s-a căsătorit cu Mihai Boar, și el de profesie balerin, și au bucuria de a fi părinții celor doi băieți Ciprian și Benu, precum și bunicii a doi nepoți Ana și Mighuel. Acești doi oameni frumoși, atât fizic, cât și sufletește, au împlinit deja 50 de ani de căsătorie și faptul că viața lor a fost și este o artă li se citește pe chip.
”Timpul a trecut, visul mi s-a împlinit, am devenit balerină, dar dorul de locurile natale m-a urmărit mereu, acele locuri erau prea departe de Iași astfel că m-am întors acasă la Topleț unde părinții mei dragi stau cuminți în cimitirul satului. Iată că acești oameni frumoși, acești profesori ai baletului, balerini ai timpului românesc, Doamna și domnul Boar, împreună cu copiii au ales să-și trăiască mai departe viața în Toplețul divin, au ales să cinstească satul cu prezența lor, cu iubirea pentru artă.
„ Când mă uit în jurul meu, casele, străzile, dealurile, Iorgovanul, Cerna, parcă toate îmi aparțin, sunt ale mele, simt că de fapt aici e locul meu, aici mă simt bine și fericită” spune doamna Ana Costescu Boar, o maestră a baletului, un om care a realizat un lucru atât de frumos și important pentru noi, pentru țara noastră, o adevărată regină a artei, o fiică a satului bănățean care a trăit cu iubirea locului unde s-a născut în suflet, o mamă și soție, o fiică a Toplețului cu care ne mândrim!
Încă o dată se adeverește faptul că Toplețul este iubit de Dumnezeu și acei călugări care au poposit pe aceste meleaguri și care au rămas definitiv, au sădit sămânța curățeniei sufletești, a iubirii pentru pământ, au sădit curajul și speranța de a învinge, dorul de a reveni acasă, au sădit nădejdea pe care oamenii niciodată nu au pierdut-o, nădejdea a rămas în ei și duc mai departe spiritul satului românesc, satul nostru- Mână a lui Dumnezeu-, comuna mirifică pe nume Topleț!

Maria ROGOBETE