Activitate bogată – rezultate pe măsură

Am notat cu plăcere prezentarea în sistem videoconferință a activității Curţii de Apel Alba Iulia și a instanţelor din circumscripţia acesteia în anul 2020, desigur în cadrul Adunării generale a judecătorilor acestei instanţe, cu participarea judecătorilor din circumscripţia Curţii de Apel.

Privind sinteza raportului de bilanț, l-am rugat să ne vorbească pe judecător Liviu Gheorghe ODAGIU (foto) președintele Curţii de Apel Alba Iulia, care cu amabilitatea ce-l caracterizează, a punctat:

Volumul de activitate la nivelul instanţelor din circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia (reprezintă numărul total al cauzelor aflate pe rol și se obţine din însumarea numărului dosarelor nou intrate cu valoarea stocului de dosare rămase de soluţionat din anul anterior) a fost în anul 2020 de 148.049 dosare, în scădere cu 13.235 cauze (-8,20%) faţă de anul 2019. Dintre acestea 105.601 reprezintă numărul de cauze nou intrate în anul 2020 iar 42.448 dosarele rămase nesoluţionate din anul anterior. Se observă că și numărul cauzelor nou intrate (105.601 cauze) este în scădere cu -11,60%  (-12.256 cauze) față de 2019,  în timp ce stocul de dosare la nivelul instanţelor din raza Curţii de Apel Alba Iulia a înregistrat o ușoară creștere, în procente de +2,39%, la sfârşitul anului 2020, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

În ceea ce priveşte activitatea proprie, pe rolul Curţii de Apel Alba Iulia s-au aflat în anul 2020, 9.261 cauze, din care 6.289 dosare nou intrate, respectiv 2.972 cauze rămase în stoc din anul anterior, comparaţia statistică evidenţiind o scădere a volumului de activitate faţă de anii anteriori.

Volumul de activitate total al tribunalelor a crescut ușor faţă de anul 2019 cu 554 cauze, în procent de +1,71%, de la 32.213 cauze la 32.767 cauze.S-a înregistrat o scădere de 966 dosare doar la Tribunalul Sibiu,unde numărul cauzelor pe rol a scăzut în anul 2020  la 9.275,  faţă de 10.241 în anul 2019, în procent de  -9,43 %.

Tribunalul Alba în anul 2020 a înregistrat un volum de activitate de 10.893 cauze, în creștere cu 1.349 cauze  faţă de anul 2019, când numărul dosarelor pe rol a fost de 9.544, procentul de creștere fiind de +14,13%.

 Tribunalul Hunedoara a avut 12.599 cauze pe rol în 2020, faţă de 12.428 cauze în anul 2019, mai mult cu 171 cauze, în procent de  +1,37%.

În ce privește  judecătoriile, numărul dosarelor pe rol a fost de 106.021 cauze în anul 2020, mai puțin cu 12.691 cauze decât în anul 2019, când au fost 118.712 cauze, rezultând o scădere de     -10,69%.

Din cele 16 judecătorii aflate în circumscripţia curţii, volumul de activitate a scăzut în mod diferit la 13 instanţe și a crescut la 3 instanțe (Judecătoriile Blaj, Hațeg și Orăștie).

Cea mai mare scădere s-a înregistrat la Judecătoria Mediaș, unde numărul cauzelor pe rol  a fost de 7.207 în anul 2020, faţă de 9.147 în anul 2019, mai puțin cu 1.940 cauze, în procent de         -21,20%.

Din numărul total de 105.601 cauze nou intrate la instanţele din circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia: 20.683 cauze au fost înregistrate în materie penală, cu 206 mai puține decât în anul 2019,  în procent cu -0,98%; 51.188 cauze în materie civilă, 9.780 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -16,04% cauze; 7.527 cauze în materia litigii cu profesioniști, cu 2.274 mai puține decât în anul 2019, în procent cu  -23,20%; 4.880 cauze în materia litigii de muncă, cu 1.113 mai multe decât în anul 2019, în procent cu  +29,54%; 3.411 cauze în materia asigurări sociale, cu 1.082  mai multe decât în anul 2019, în procent cu +46,45%; 7.188 cauze în materia minori și familie, cu 1.289 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -15,20%; 9.395 cauze în materia contencios administrativ și fiscal, cu 428 mai puține decât în anul 2019, în procent cu  -4,35%; 1.321 cauze în materia faliment, cu 480 mai puține decât în anul 2019, în procent cu  -26,65%; 4 cauze în materia proprietate intelectuală, cu 2 cauze mai multe decât în 2019; 4 cauze în materia insolvența persoanei fizice.

La nivelul tribunalelor din circumscripţie, unde funcţionează trei secţii, se constată variații diferite ale numărului de cauze înregistrate în anul 2020 după materii.

Tribunalul Alba: Cauzele nou intrate la Secția civilă au crescut în anul 2020, față de 2019, cu 1.525, în procente +55,17%. În cadrul Secției de contencios administrativ, fiscal și de insolvență numărul cauzelor nou intrate a scăzut de la 2.498 în anul 2019, la 2.152. La Secţia penală s-au înregistrat cu 75 cauze mai mult ca în anul precedent.

Tribunalul Hunedoara: La Tribunalul Hunedoara a scăzut numărul cauzelor nou intrate în materia Contencios administrativ şi fiscal, de la 1.771 în anul 2019 la 1.371 în anul 2020, ceea ce reprezintă o scădere de -22,58%, în materia Litigii cu profesionişti cu 528 de cauze, în materia Faliment de la 481 cauze la 357 (-25,77%), în materia Minori și familie de la 512 cauze  în anul 2019,  la 497 în anul 2020 (-2,92%).

În celelalte materii, numărul cauzelor înregistrate în anul 2020 a crescut astfel: în materia Litigii de muncă de la 537 în anul 2019  la 1.912 în anul 2020 (+256,05%), în materia Asigurări sociale de la 569 în anul 2019, la 654 în anul 2020 (+14,93%) respectiv în materia Civil cu 2 cauze.

Tribunalul Sibiu: Numărul cauzelor nou intrate la nivelul tribunalului a scăzut în anul 2020 faţă de 2019 cu 997, ceea ce reprezintă o scădere de -15,01%. În materia contenciosului administrativ şi fiscal scăderea a fost cu 383 dosare (-23,25). În materie  penală, numărul cauzelor nou intrate a crescut cu 17, de la 799 în anul 2019, la 816 în anul 2020, ceea ce reprezintă o creștere procentuală de +2,12%.

În materia litigii cu profesionişti numărul cauzelor nou intrate a crescut în anul 2020 faţă de anul anterior cu 111 de cauze (+13,89), iar în faliment numărul cauzelor nou intrate a scăzut cu 57 de cauze (-13,73). Se constată că  tendinţa a fost de creștere a numărului de  dosare nou intrate  în materia asigurări sociale, creșterea fiind de +36,36%. În materia civilă  numărul dosarelor a avut o scădere  de  -5,98% , de la 1.152 în anul 2019 la 1.083 în anul 2020.

La nivelul judecătoriilor numărul total al cauzelor nou intrate a scăzut  în anul 2020 faţă de anul 2019 atât în materia civilă, cât și în materia penală. Astfel, în materie civilă, numărul cauzelor nou intrate a scăzut cu un procent de -15,57%, de la 73.570 la 62.109, iar în materie penală  a scăzut  de la 16.122 cauze în anul 2019, la 15.839 în anul 2020, ceea ce reprezintă o scădere cu -1,75%.

Ca indice statistic, încărcătura pe judecător poate fi examinată fie în forma încărcăturii pe judecător (posturi ocupate), fie ca încărcătură pe post de judecător prevăzut în schema de personal.

Încărcătura pe judecător reflectă numărul de dosare pe care l-a avut de soluţionat un judecător în perioada de referinţă şi se calculează prin raportarea numărului total de dosare la numărul mediu al posturilor ocupate în anul 2020.

Încărcătura pe schemă se determină prin raportarea volumului de activitate la numărul total de posturi prevăzut în statele de funcţii ale instanţelor.

Pentru calcularea indicatorului statistic referitor la încărcătura de cauze/judecător în cazul curţilor de apel, trebuie  ţinut cont de împrejurarea că aceste instanţe judecă atât în fond, cât şi în apel şi recurs, cu consecinţa multiplicării numărului dosarelor în raport de numărul membrilor completelor de judecată.

Schema posturilor de judecător pentru acest an la Curtea de Apel Alba Iulia a fost de 50 şi media posturilor de judecător efectiv ocupate pe parcursul anului a fost 46.

Curtea de Apel Alba Iulia s-a situat în anul 2020 pe locul 5 din punct de vedere al încărcăturii pe schemă, cu 443 cauze/judecător, față de media pe țară care a fost de 466 şi pe locul 5 la încărcătura pe judecător, cu 553 cauze/judecător, față de media pe țară de 523 dosare.

La nivelul tribunalelor se constată că încărcătura pe judecător a crescut în anul 2020 față de anul 2019 la Tribunalul Alba (de la 503 dosare în anul 2019, la 582 dosare în anul 2020)  și Tribunalul Hunedoara (de la 576 dosare, la 615 dosare) și a scăzut la Tribunalul Sibiu (de la 553 dosare în anul 2019, la 500 dosare în anul 2020).

Încărcătura pe schemă în anul 2020 la judecătoriile din raza Curţii de Apel Alba Iulia a fost mai mare decât media pe ţară, de 820 dosare, la cinci dintre judecătorii (Sebeș, Cîmpeni, Blaj, Orăștie, Hațeg), iar încărcătura pe judecător în anul 2020 a fost mai mare decât media pe ţară, de 1.029 dosare, la opt dintre judecătorii (Alba Iulia, Sebeș, Cîmpeni, Blaj, Hunedoara, Orăștie, Petroșani, Mediaș).

Anul 2020 va rămâne probabil în memoria colectivă ca anul pandemiei de coronavirus, având în vedere impactul profund pe care l-a avut asupra vieții noastre în general.

Activitatea Curții de Apel Alba Iulia dar și a instanțelor din circumscripție a fost în mod direct afectată de evoluția situației epidemiologice, în primul rând de restricțiile și măsurile dispuse la nivel național și local, după caz, pentru reducerea riscurilor de răspândire a infecțiilor respiratorii cauzate de virusul SARS-COV2. În perioada stării de urgență activitatea de judecată a fost restrânsă drastic, strict la soluționarea cauzelor considerate urgente în timp ce activitatea compartimentelor publice a fost redusă de asemenea iar accesul publicului limitat corespunzător. Efecte negative s-au resimțit și după reluarea treptată a activității, prin numărul mare de cauze aflate în stare de judecată în urma celor 2 luni de stare de urgență. La Curtea de Apel Alba Iulia cel mai dificil moment a fost la începutul lunii iulie când, timp de 2 zile (2 și 3 iulie) activitatea instanței a fost suspendată, după identificarea câtorva cazuri de infectare cu virusul SARS-COV2 în rândul personalului. Activitatea a fost reluată doar după testarea întregului personal, dezinfectarea şi igienizarea generală a Palatului Justiţiei, fiind preschimbate termenele cauzelor programate pentru judecare sau, după caz, pronunțare în zilele de 2 și 3 iulie. În situații similare s-au aflat pe parcursul anului și alte instanțe din circumscripția teritorială a Curții de Apel Alba Iulia, dar în toate cazurile s-au făcut eforturi ca activitatea de judecată să continue fără afectarea dreptului fundamental al cetățeanului de acces la justiție. Îmbolnăvirea personalului a determinat de asemenea dificultăți reale în funcționarea compartimentelor care au fost mai afectate.

Perioada pandemiei a avut însă și unele efecte pozitive asupra activității  instanțelor din circumscripția teritorială, dar și asupra procedurilor judiciare. În primul rând, a crescut frecvența comunicărilor realizate exclusiv în format electronic, dar și numărul de utilizatori ai aplicațiilor Dosar electronic și Transmitere Document Securizat implementate în urmă cu un an, ceea ce a simplificat și chiar a redus durata procedurilor judiciare în dosarele aflate pe rol, dar și a degrevat parțial personalul instanței, în special de la compartimentele Arhivă și Registratură, prin reducerea numărului de operațiuni de copiere și comunicare a documentelor în format hârtie. În același context, al progresului prin informatizare, merită menționată implementarea în anul 2020 a aplicației informatice Lista de Ședințe, ce facilitează accesul la conținutul în format electronic al listelor cu cauzele aflate zilnic pe rolul Curții de Apel Alba Iulia și al instanțelor din circumscripția teritorială, inclusiv la intervalul orar al cauzelor.

O măsură cu efect pozitiv asupra organizării activității de judecată, implementată în această perioadă a fost stabilirea judecării tuturor cauzelor aflate pe rol în intervale orare. Aprecierile dar și observațiile primite din partea justițiabililor, avocaților și a celorlalți profesioniști din sistemul judiciar cu privire la aplicarea acestei măsuri a determinat constituirea unui grup de lucru la nivelul Curții de Apel Alba Iulia pentru realizarea unui Ghid pentru stabilirea de ore diferenţiate în vederea judecării cauzelor la nivelul Curţii de Apel Alba Iulia şi a instanţelor din circumscripţia teritorială. Echipa managerială a Curţii de Apel Alba Iulia a apreciat că este necesar un dialog interprofesional judecători-grefieri-avocaţi pentru realizarea unui ghid unitar la nivelul instanţelor din circumscripţie, care să conţină un set de reguli privind stabilirea orelor diferenţiate de judecare a cauzelor, acceptate de profesioniştii dreptului şi care să fie păstrat în practica instanţelor ca un progres ireversibil în beneficiul direct al justiţiabililor şi după încheierea pandemiei.

Privind în urmă putem concluziona că, după un an cu provocări inedite, în care prioritare au fost eforturile generale de protejare a sănătății și vieții, rămânem cu câteva realizări importante care merită apreciate și mai mult dat fiind și contextul în care au fost reușite: menținerea unor standarde de eficiență ridicate la nivelul indicatorilor de calitate a activității judiciare, continuarea procesului de informatizare și simplificare a accesului la justiție în beneficiul direct al cetățeanului, dar și finalizarea unor lucrări importante de renovare și modernizare la clădirile instanțelor. Dar poate cel mai important este că, într-o perioadă în care distanțarea a devenit o regulă de supraviețuire, judecătorii, grefierii, întreg personalul instanțelor au rămas uniți și au reușit să depășească împreună toate dificultățile și provocările acestei perioade deosebite, ceea ce ne determină să privim cu speranță și încredere în viitor”.

Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș/ UZPR