OPTIMIZAREA CALITĂȚII VIEȚII PERSOANELOR INSTITUȚIONALIZATE ÎN UNITĂȚILE DE ASISTENȚĂ MEDICO – SOCIALĂ

IMG_20190415_140615(dialog cu Iuliana MANASIEA, director la U.A.M.S. „Părintele Arsenie Boca” Hunedoara)

Unitatea de Asistență Medico-Socială „Părintele Arsenie Boca” Hunedoara, instituție publică de interes local cu personalitate juridică în subordinea Consiliului Local Hunedoara, asigură servicii de îngrijire, medicale și sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale din municipiul Hunedoara.

U.A.M.S. Hunedoara – după cum ne declara Iuliana MANASIEA (în foto), director la U.A.M.S. „Părintele Arsenie Boca” Hunedoara – a fost înființată prin H.C.L. 247/ 2006 și funcționează în prezent la o capacitate de 70 de paturi, urmând să-și extindă capacitatea la 120 de paturi, capacitate aprobată.

Inițial, în cadrul clădirii funcționau secțiile Cronici, Geriatrie, Dermatologie, Psihiatrie și Pnemoftiziologie ale Spitalului Municipal „Dr. Alexandru Simionescu” Hunedoara. Piatra de vârf a realizării activităților U.A.M.S. Hunedoara  o reprezintă implementarea strategiei de dezvoltare continuă a calității serviciilor medicale, sociale și de îngrijire, ca și componentă importantă din cadrul procesului de planificare strategică al unității.

Pornindu-se de la scopul unității, având o abordare proactivă pentru satisfacerea nevoilor persoanelor instituționalizate și pentru eficientizarea resurselor disponibile, implicând alături de persoanele instituționalizate: familia (aparținătorii, reprezentanții și/sau susținătorii legali) acestora; echipa multidisciplinară a unității (director, medici, asistenți sociali, psihologi, asistenți medicali, maseur, infirmieri și îngrijitori); voluntari, studenți și practicanți; autoritățile administrației publice și locale, alți factori de interes local sau județean.

În procesul de dezvoltare al unității au  fost conturate importante linii strategice de optimizare a calității vieții: întărirea capacității instituționale pentru asumarea responsabilităților în abordarea problematicii persoanelor cu nevoi medico-sociale, realizată prin practicarea unui management eficient în ceea ce privește toate funcțiile managementului. Astfel, au fost obținute autorizația sanitară de funcționare, acreditarea serviciilor de găzduire pe perioadă nedeterminată, de asistență medicală și îngrijire, suport emoțional și consiliere psihologică, certificatul constatator privind îndeplinirea condițiilor de securitate și sănătate în muncă  și elaborarea manualelor de bune practici ale unității (Manual de proceduri, Cod Etic, Carta Drepturilor și Obligațiilor Beneficiarilor); îmbunătățirea  condițiilor de viață și de locuit a persoanelor instituționalizate, având ca element prioritar reabilitarea și extinderea imobilului cu bucătărie, spălătorie, centrală proprie și modernizarea acestuia, inclusiv cu lift.

De asemenea, acțiuni importante realizate în cadrul acestei linii strategice au fost: dotarea saloanelor cu paturi, noptiere și televizoare; dotarea cabinetelor medicale cu mobilier și aparatură medicală (dulapuri pentru medicamente și instrumentar, echograf portabil, EKG, aparat de aerosoli, aparat de oxigen, biciclete medicale), dotarea unității cu fotolii cu rotile, cadre, cârje, scaune de baie, amenajarea sălilor de mese și dotarea oficiilor cu veselă, frigidere, cuptoare cu microunde, mixere, blendere, prăjitoare de pâine, cuptoare cu microunde, cărucioare de inox pentru transportat hrana la patul beneficiarului, dotarea birourilor cu mobilier și calculatoare. O parte importantă din dotări a provenit în urma relației de colaborare cu S.C. Bella Romania Impex S.A., prin activitatea organizată în cadrul clubului Seni, relație formată în urma criteriilor de apreciere a calității produselor de către beneficiari și personalul implicat în activitatea de îngrijire. Ca și prioritate esențială pentru îndeplinirea misiunii ei, unitatea a întreprins constant acțiuni  de formare continuă a personalului propriu, având în vedere participarea acestuia la cursuri de educare şi formare continuă, conferinţe şi simpozioane cu teme specifice domeniului medico-social.

Dezvoltarea relațiilor de colaborare cu diferite  organizații și asociații, atât din țară cât  și din străinătate (Asociația Misionar Umanitară Maranatha, Stiching Breda help Hunedoara, Crucea Roșie Germană și Biserica din Boxtel – Olanda) și încheierea de convenții și protocoale de colaborare cu diferite intituții (Spitalul Municipal „Dr. Alexandru Simionescu Hunedoara”, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Hunedoara, Direcția de Sănătate Publică Hunedoara, Serviciul de Ambulanță Hunedoara, Căminul de Persoane Vârstnice Hunedoara)  au avut un impact eficient asupra nevoilor beneficiarilor unității.

Îmbunătățirea continuă a serviciilor medicale, sociale și de îngrijire acordate și adaptate nevoilor persoanelor instituționalizate, astfel încât aceștia să depășeasca situația de dificultate cu care se confruntă: astfel, prioritizând nevoile persoanelor instituționalizate, axându-ne pe satisfacerea cât mai deplină acestora, au fost realizate următoarele: amenajarea unui parc cu alei pietonale, fântâni arteziene, băncuțe, iarbă, flori și pomi; amenajarea unor rampe pentru persoanele cu handicap; amenajarea și dotarea unei săli de recuperare neuro – psiho – motorie; amenajare unei  săli de recreere și petrecere a timpului liber (bibliotecă, cărți de joc, șah, remi, TV etc. ); construirea Paraclisului cu hramul  „Sfântul Luca – Doctorul fără de arginți ” (din donații și sponsorizări); dotarea bucătăriei și spălătoriei în conformitate cu standardele internaționale de calitate și punerea în funcțiune a acesteia; punerea în funcțiune a echipamentelor profesionale ale spălătoriei (mașini de spălat, uscătoare și calandru); dotarea unității cu aspiratoare medicale electrice, pompe cu aspirație manuală, lampi bactericide cu UV, aparate de oxigen, butelie pentru oxigen medical și instrumentar medical (foarfece și pense), aparat de sigilat pungi sterilizare, tărgi transfer, cărucioare pentru colectat și transportat lenjeria murdară, sisteme cu închidere automată la toate ușile de acces,  proiectoare cu led și senzor de mișcare, plafoniere cu senzori, seif electronic, sistem de monitorizare, supraveghere și înregistrare video.

Totodată, s-a avut în vedere lărgirea sferei de participare a personalului angajat la cursuri de educare şi formare continuă, conferinţe şi simpozioane cu teme specifice domeniului nostru de activitate (Oncologie, Geriatrie și Gerontologie, Cardiologie, Neurologie, Psihiatrie, Nefrologie și Diabetologie); specializarea personalului prin diferite proiecte care au vizat creșterea accesului angajaților din sistemul medico-social din România la programele de formare profesională continuă, proiecte cofinanțate din Fondul Social European prin Programele Operaționale Sectoriale de  Dezvoltare a Resurselor Umane, cursuri de Prim Ajutor organizate în cadrul unității, cursuri de igienă și prevenire a infecțiilor nosocomiale, cursuri de Îngrijiri Paliative și diverse prezentări de produse ce au legătură cu domeniul activității (materialele de incontinență, dispozitive medicale etc.)

Importanța acestor acțiuni de investire în personal a fost regăsită și în dezvoltarea și diversificarea modalităților de intervenție în vederea reintegrării beneficiarilor în familie sau reinserție socială. În fiecare an, unitatea a avut astfel de cazuri, an de glorie,  ca să spun așa, până în prezent, a fost anul 2010, an în care au beneficiat de reiserție socială 4 persoane și au fost reintegrate în familie 5 persoane. Aceste rezultate dovedesc, după cum bine știm, că resursa umană este singura creatoare de plus valoare.

 De asemenea, au fost organizate diferite activități socio-culturale, cum ar fi: vizitarea obiectivelor religioase (Mănăstirea Prislop, Schit Nandru, Mănăstirea Crișan din județul Hunedoara), programe artistice de muzică populară și poezie, spectacole oferite de copii cu diferite ocazii (1 și 8 Martie, Sfintele Sărbători Pascale, 1 Iunie, 15 August, Moș Nicolae, 1 Decembrie, Crăciun), Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice, Ziua Internațională de luptă împotriva cancerului, sărbătorirea zilelor de naștere a beneficiarilor și alte activități organizate în aer liber (cu pregătire de diferite bucate tradiționale: grătare, mici, gulaș, slănină, brânză, legume, tort, prăjituri, sucuri și bere fără alcool).

Crearea de noi relații de colaborare cu diverse instituțtii publice și cu organizații guvernamentale și neguvernamentale atât din țară cât și din străinătate, antrenarea și implicarea persoanelor instituționalizate, a aparținătorilor și reprezentanților acestora, a membrilor societății civile.

Luând în considerare faptul că, pe parcursul a celor cinsprezece ani de existență, de la an la an, s-a constat o creștere a numărului de persoane tinere cu diverse afecțiuni cronice în rândul persoanelor instituționalizate, „firul roșu” pe care vom merge în continuare îl reprezintă îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor medicale, sociale și de îngrijire ale unității. Pentru a identifica și a răspunde cât mai bine nevoilor tuturor persoanelor instituționalizate, în prezent, în cadrul unității se desfășoară un studiu de cercetare (componenta medicală, socială, psihologică și de comunicare) pentru creșterea calității vieții și diminuarea efectelor instituționalizării pe termen lung.

 

Au consemnat: Ioan Vlad și Georgeta -Ileana Cizmaș

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.